Tietoa yhdistyksestä

Mistä oikein on kysymys?

HKI Hacklab logo

Rakentelupaja, askarteluverstas, oppimistila, oma paikka.

Helsinki Hacklabin tavoitteena on ylläpitää Helsingissä yhteisöllistä verstasta, jossa jäsenet pystyvät rakentamaan erilaisia kädentaidollisia tai teknisiä projekteja joko yhdessä tai itsenäiesti. Ajatuksena on myös harrastaa ideanvaihtoa ja muuta sosiaalista kanssakäymistä, pitää avoimia koulutustilaisuuksia, jakaa yhteisiä materiaaleja sekä käyttää yhdistyksen työkaluja ja tavaroita. Inspiraationamme ovat lukuisat samankaltaiset tilat maailmalla, joita kutsutaan hakkeritiloiksi (Hackerspace). Hacklab on jäsentensä itse rahoittamaa toimintaa.

Jäsenistöömme kuuluu kodin kunnostajia, elektroniikan harrastajia, koneistuksesta kiinnostuneita, robottien ohjelmoijia, ledinvilkuttelijoita, taiteilijoita, sorvaajia, soitinrakentajia, askartelijoita, nukkekodin rakentajia, opiskelijoita, eläkeläisiä, aloittelijoita ja eri alojen osaajia. Työtila on käytettävissä omatoimiseen oppimiseen, kokeiluun, taiteelliseen työskentelyyn, ompelemiseen, pienoismallien rakentamiseen, rikkinäisten tavaroiden korjaamiseen ja kaikenlaisiin omiin projekteihin.

Helsinki Hacklab ry:n perustamiskokous pidettiin 17.1.2010 ja päätti yhdistyksen säännöt. Yhdistyksen rekisteröinti saatiin päätökseen 22.4.2010, ja Vallilasta vuokratun tilan avaimet saatiin 23.6.2010. Ensimmäinen hack-tila avattiin jäsenten käyttöön heinäkuussa 2010, ja muuton jälkeen nykyiset tilamme Pitäjänmäellä lokakuussa 2014. Tutustu pajaamme Tilan esittely-sivulla.

Helsinki Hacklab ry on voittoa tavoittelematon yhdistys. Yhdistys kerää jäseniltään 42 € suuruista jäsenmaksua vuodelta. Erillistä liittymismaksua ei ole. Lisäksi jäsenillä on mahdollisuus saada 24/7 pääsy tilaan omalla avaimella 40 € kuukausimaksua vastaan, ja näillä kertyneillä ns. tilamaksuilla katetaan yhdistyksen vuokraaman tilan ylläpitokustannukset. Jäsenlukumäärämme on tällä hetkellä

jäsentä (rekisteriseloste).

Parhaiten saat tietoa toiminnastamme tutustumalla yhdistyksemme nettisivuihin tai tulemalla avoimeen jäseniltaamme (tiistaisin klo 17:00 alkaen). Tervetuloa myös IRC-kanavallamme #helsinki.hacklab.fi @ IRCNet. Voit käyttää tähän esim. sivua IRC (webclient).

Sijaintimme on Takkatie 18, Pitäjänmäki, Helsinki.

Sekä Pitäjänmäen että Mäkkylän rautatieasemilta on lyhyt kävelymatka Hacklabille. Ohjeet perille: Reittiopas

Jäseneksi liittymisen ohjeet löytyvät liittymissivulta. Kannatustuotteet löydät verkkokaupastamme.

Olemme kirjoittaneet yhdistyksen historiasta (pysyvästi keskeneräistä) dokumenttia, joka on ladattavissa Githubista: https://github.com/HelsinkiHacklab/Historiikki.

Ota yhteyttä hallitukseen

Hallitus ei välitä puolestasi viestejä yhdistyken jäsenille. Jos haluat jakaa ilmoitusluontoisia asioita, voit laittaa ne itse discourse-foorumille.

Tiedustelut yhdistyksestä ja muut viestit voit ohjata hallituksen sähköpostiosoitteeseen (hallituksen meiliosoite)