HSF17½

Tapahtuma järjestettiin kesällä 2017

Hacklab Summit Finland 2017 ja ½

hacklab-fi-pikkubanneri

Helsinki Hacklabin järjestämä HSF17½ kolmatta kertaa Pitäjänmäessä 9. – 11.6.2017.

Ilmoittautuminen on nyt avattu! Valitse osallistuminen lauantai-illan ruokailun kanssa tai ilman.
Helsinki Hacklabin verkkokauppa
– jos tahdot, voit käyttää koodeja ALENNUS20 ja ALENNUS40
– ilmoita mahdolliset erityisruokavaliot
– kerro osoitteestasi ainakin kaupungin nimi, niin tiedämme, mistä kaikkialta osallistujia tulee

HSF on hackerspace, DIY ja maker -harrastajien tapahtuma, joka on ensi kertaa järjestetty talvella 2012. Ohjelmaan kuuluu robottikisa, saunomista, ruokailua, vierailuja, toimintaa, esityksiä, kokemuksien jakamista yhdistystoiminnasta ja vapaamuotoista yhdessäoloa. Lisäksi sumplitaan yhteistyötä, tapahtumiin osallistumisia ja hacklab-toiminnan tulevaisuutta. Viikonloppu on täynnä kaikenlaista toimintaa, ja välissä pääsee säätämään esim. omia robottejaan kisaa varten.

Briefly in English:

Hacklab Summit Finland, also known as HSF, is held on  9. – 11.6.2017.

HSF is a hackerspace, DIY and maker enthusiast event, held first time in winter 2012. The event has now grown as a biannual gathering. The event has a robot competition, sauna, food, tech demos and free form hanging out. We also change experiences about running hackerspaces and make plans for future cooperation.

The main event is open to any hackerspace, hacklab, makerspace, DIY, radio amateur, etc. people. This time, we also plan to display the robot competition as an open event for general public.

Suunnitelma ja aikataulu

Kutsuttuina ovat aloittelevien ja toiminnassa olevien Hacklabien jäsenet koko Suomessa. Mukaan saavat tulla myös muut hack-, säätö-, maker-, radioamatööri- ja DIY-henkiset yhdistykset ja henkilöt ympäri Suomea.

Perjantai:

• 17:00 Kaivopuiston lentonäytös tai sitten voi tulla suoraan läbille
    • HSF-kokoontuminen, Ehrenströmintie 3
    • https://goo.gl/maps/BvqH3fdKaW12 (60.153805°, 24.9555682°)
    • myös labilla on päivystys ja puhdetöinä telttasaunan pystytys ja kakkua
    • ajan riittäessä pikateltan kasaamisen harjoittelua
  • 21:00 Siirtyminen Labille, Takkatie 18
  • 22:00 Labiesittelyt
    • neuvoja uusille ja perustamisvaiheessa oleville labeille
  • 23:00 Sauna ja grilliä
    • kauhutarinoita ja oppeja vuosien varrelta

Lauantai:

• 09:45 Herätys ja aamiainen
  • 10:15 Worldcon 75 – http://www.worldcon.fi/
    • Otto J. Mäkelä
  • 11:00 Siirtyminen autoilla Flamingoon, Tasetie 8, Vantaa
    • Pikseli klo 12:00-13:15
    • kuuluu osallistumishintaan, kuten kaikki muukin
    • 13:15 Kauppakeskus Jumbo (elintarviketäydennykset)
  • 13:45 Siirtyminen takaisin labille, Takkatie 18
  • 15:00 Robottikisan valmistelut Strömbergin puistossa
    • teltan pystytys ym.
    • pöytiä, esitystekniikkaa, kasaamista ja roudaamista vapaaehtoiselle iskuryhmälle
    • varsinainen kisa klo 16-17:30
  • 18:00 Puiston siivoaminen, takaisin labille
  • 19:00 Ruokailu Thaifood-ravontolassa, Takkatie 7
    • kuuluu osallistumishintaan ruokailun kanssa ilmoittautuneille
  • 20:00 Saunaa ja grilliä
    • jälkipelit robottikisasta ja mitä tehdään paremmin ensi vuonna
  • 22:00 Hacklab.fi-yhteisö
    • Teppo Jussmäki
  • 23:00 Lisää saunaa ja grilliä
  • 24:00 Tietovisa
    • hyvät palkinnot

Sunnuntai:

• 10:30 Herätys
  • 11:00 Tex-mex taco brunssi
  • 12:00 Ruuvitag – https://ruuvitag.com/
    • Otso Jousimaa
  • 13:00 Labien oma palkintojenjako
  • 14:00 Päätös

Osallistumismaksu

Osallistumiseen kuuluu koko yllä lueteltu ohjelma ilman erillisiä maksuja (huom. ilmoittaudu ruokailun kanssa tai ilman). Lisäksi saatetaan keksiä muuta ohjelmaa, joko omakustanteisesti tai budjetin salliessa yhteisistä rahoista.

Robotit Strömbergin puistossa

Robokisa Strömbergin puistossa 10.6, kaikille avoin ja ilmainen yleisötapahtuma. Robokisaa saa tulla seuraamaan kaikki kiinnostuneet, ei ilmoittautumista. Kisasta jaetaan infoa enemmän kun suunnitelmat täsmentyvät.

Robottitapahtuma on HSF:n aikana järjestettävä yleisötapahtuma, ja HSF on sen järjestäjä. Ennen vuotta 2016 nämä kisat järjestettiin vain omalla porukalla, mutta tästä tehtiin ensimmäistä kertaa erillinen julkinen tapahtuma HSF16½:ssa. Noin tunnin tai kaksi kestävään robottitapahtumaan voi osallistua kisaajana tai katsojana, vaikka et osallistuisi mukaan HSF:ään, joka on koko viikonlopun tapahtuma.

Tapahtumaan saapuville

Takkatien varrella on arki-iltaisin ja viikonloppuisin paljon vapaata maksutonta parkkitilaa, ja lähellä on myös Pitäjänmäen aseman ilmainen 50-paikkainen liityntäpysäköintiparkki. Turun suunnasta lähtevien junien vaihtoasema on Leppävaarassa, josta pääsee Pitäjänmäen tai Mäkkylän asemille lähijunalla. Pitäjänmäen asemalla pysähtyy myös useita paikallisliikenteen bussivuoroja.

Huom: tavanomainen pysäköinti läbirakennuksen taakse on viikonlopun aikana kielletty, jotta pihaa voidaan käyttää tapahtuman tarkoituksiin.

Käytännön infoa

Helsingin läbin tiloissa on käytettävissä:

• jääkaappi ja pakastin
  • mikroaaltouuni
  • liesi ja uuni
  • vedenkeitin ja kahvinkeitin
  • satunnaisia ruuanlaittovälineitä
  • kertakäyttöastioita
  • WC ja suihku

Lähialueelta löytyy:

• Alepa Pajamäki, Pajamäentie 14 (700m)
  • Pizzeria ja thairavintola, Takkatie 7A (200m)